Følelser på konferansen Emotion Revolution. Her med Siri Lill Mannes, psykiater Alan Abbas og professor i psykologi Paul Gilbert.

Dette vil publikum ha

Hva er det viktigste kjennetegnet på en god formidler? Ett trekk skiller seg ut. 


Av: Tord Eiken


10 år med undersøkelser

Gjennom ti år har vi gitt tusenvis av kursdeltakere det samme spørsmålet – Hva kjennetegner en god formidler? De får ingen alternativer og svarer fritt. Én faktor tar førsteplassen gang på gang. Svaret er noe det er lett å glemme i forberedelsene.

Så hva vil folk ha? Hvordan fange publikum?

Svaret er ENGASJEMENT.

Sovende publikum

De fleste har vært i en sal der det ikke går mange minutter før du ser de første gjespene og lysende mobilskjermer. Publikum mister fort interessen uten energi på scenen. Så hvordan unngår du å bli dagens søvnfremkaller?

Hjernenes speil

Alt begynner med deg. Din holdning til det du snakker om smitter andre. Du har kanskje hørt at entusiasme er smittsomt. Det ser ut til å stemme. Forskning viser at vi speiler andres følelser og uttrykk. Spesialiserte nevroner i hjernen tolker og gjenskaper andre menneskers uttrykk. Disse har fått det passende navnet, speilnevroner. Med dette i hodet (bokstavelig talt) er det ikke vanskelig å skjønne effekten av manglende engasjement.

Hjernen responderer på kroppsspråket ditt, forteller Vidar Hansen. Foto: SpeakLab

Du må finne engasjementet

Det er ikke alltid du skal presentere det mest eksplosive eller spennende innholdet. Hva gjør du da? Vår erfaring er at alt kan skape engasjement, så lenge formidlingen er god. Alt fra kommunal søppelhåndtering til norsk bistandspolitikk. Temaer som de fleste av oss ikke slår oss ned i stolen for å høre mer om. Det starter med å finne vinklingen som interesserer deg. Når du er engasjert kan du begynne å jobbe med hvordan informasjon skal presenteres for et publikum. Hvorfor skal publikum bli interessert, hvis ikke du er det? Å finne ut hva som er interessant for deg vil hjelpe deg med å nå frem til andre. En av Norges mest aktive foredragsholdere, sikkerhetsekspert Roar Thon, forteller i denne podkasten om hvordan han henter frem engasjement når han skal snakke om det samme temaet gang på gang. For Thon er det viktig å finne noe nytt til hvert foredrag.

Være ekte

Poenget er ikke å bli en amerikansk predikant på scenen. Engasjement betyr ikke halleluja-stemning, som det fort kan assosieres til. Du skal være en ekte versjon av deg selv. Du må finne ut hva som genuint interesserer deg ved emnet. Det kan ta mange former; sorg, glede, spenning eller nysgjerrighet. Poenget er å være fokusert på budskapet.

Fokus på mottakeren

Ofte stilles det krav til hva du skal formidle, men ikke hvordan. Hvordan legger du frem statistikk eller en rapport? Målet er ikke at du skal gjøre det på én bestemt måte, men at publikum forstår det best mulig. Da hjelper det ikke at øynene vandrer til facebook-feeden. Det hjelper heller ikke at du sa alle de vanskelige ordene og de riktige tallene, hvis ingen husker det. Detaljene kan de få skriftlig. Alt for ofte ser vi PowerPoint-presentasjoner fullstappet med tekst og tall. Det virker mot sin hensikt.

Gi det folk vil ha

Neste gang du står på scenen, i møterommet eller foran klassen – husk at din holdning er smittsom. Finn en vinkling som engasjerer deg – og vis det!


Kommentarer er stengt.