SpeakLabs mediekurs

Er du forberedt når mediene ringer? SpeakLab Media gir deg trygghet før intervjuet. Bli med på kurs 29. mai – eller delta på årets sommerskole!


Av: Ove Sjøstrøm


 Se video nederst i artikkelen! 

En av de mest komiske forvekslinger av gjester på fjernsyn, skjedde i 2006. Guy Goma skulle egentlig på jobbintervju i BBC, men ble forvekslet med en annen gjest. Dermed havnet han i studio og ble introdusert som teknologiekspert.

Goma oppklarte ikke misforståelsen, men svarte på spørsmålene han fikk etter beste evne.

Den ekte eksperten, teknologi-journalisten Guy Kewney, så dermed det pinlige opptrinnet på tv-skjermen i resepsjonen, trolig i sjokk og vantro. Da BBC oppdaget hva som hadde skjedd, ble Kewney intervjuet og feilen behørig beklaget. Det hører med til historien at Goma gjennomførte jobbintervjuet uten å få napp.

Vær tydelig

Det finnes altså spørsmål du ikke bør svare på. Og det å rette opp feil raskt er en gyllen regel i mediekontakt. Men mange føler seg usikre når mediene ringer, selv om du er rett person – og heller ikke har noe å skjule.

Hvordan klarer du å få fram budskapet slik du hadde tenkt på forhånd? Mange har opplevd en dårlig følelse etter et intervju: «Hvorfor sa jeg det sånn?» Har du vært direkte på radio eller fjernsyn, er det for sent å angre. Du får bare én sjanse.

SpeakLabs mediekurs er ikke et PR-kurs med råd om hva du bør si og ikke si. Dette er et kurs for deg som ønsker å uttrykke deg klart og tydelig på mikrofon, kamera eller når du snakker med en journalist.

– Kurset er åpent for alle som har noe de ønsker å formidle i media, eller uttaler seg offentlig som en del av jobben, sier Siri Lill Mannes, daglig leder hos SpeakLab.

– Kurset går over én dag og gir deg både innsikt og trening i hvordan få fram budskapet ditt.

Kort og klar

SpeakLab Media gir deg innblikk i hvordan journalister jobber når de lager reportasjer, hvilke regler og rettigheter som gjelder for deg som intervjues og hvilke signaler du sender ut. Du lærer og trener på hvordan formulere budskapet tydelig.

– Intervjues du i en nyhetsreportasje på fjernsyn, brukes såkalte «soundbites», sier hun og utdyper:

– En soundbite er et utdrag av det du sier. Det er kort, sjelden mer enn 10-15 sekunder. Da lønner det seg å kunne formulere seg i korte, klare setninger.

Informasjon og kriser

Kurset gir også innføring i hvordan du gir god informasjon når det oppstår en krise.

– Kriser oppstår ofte brått og krever rask respons. Har du trent på forhånd, får du roen du trenger for å kommunisere trygt også i stressede situasjoner.

Neste mediekurs er 29. mai og åpent for alle. Kurset varer fra 0900-1600, og holdes i SpeakLabs lokaler i Bergen sentrum. Pris: 5950,- ( inkl. lunsj ).

Sommerskolen varer 3.-7. juli og inneholder også flere fag. Pris: 11950.

Meld deg på her

Se Goma hos BBC:

 


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *