Gir ut lærebøker om formidling

SpeakLab samler kunnskap om god formidling mellom to permer.


Av: Ove Sjøstrøm


Det er planlagt to lærebøker i løpet av året. Både Arne Møller og SpeakLabs medgründer Siri Lill Mannes er i gang med skriveprosessen.

– Om vi rekker å gi ut begge bøkene i år, gjenstår å se. Men den siste utgivelsen kommer senest på nyåret, sier Arne Møller, kreativ leder i SpeakLab.

Teoretisk grunnlag

Bøkene tar for seg metodene SpeakLab bruker og det teoretiske grunnlaget de er bygget på.

– Etter hvert har vi fått mye erfaring og kunnskap om god formidling. Både gjennom undervisning og programledelse på konferanser, sier Møller.

– Tanken er å få metodikken vår ned på papiret slik at andre kan få nytte av kunnskapen vår. Det er også viktig for oss å forankre virksomheten vår i relevant faglitteratur.

– Men dere vil fortsatt undervise?

– Det fortsetter vi definitivt med. Teori og praksis er to forskjellige ting. Du må øve og få rettledning for å bli god. Men faglitteratur er alltid bra å ha i bunn for å bli enda bedre, sier Møller.

To bøker

Det skrives på to bøker i SpeakLab-huset. Én håndbok og én mer omfattende teoretisk bok. Den siste inneholder, foruten teori, også intervjuer med fagfolk.

– Den lille håndboken tar opp hovedprinsippene og metodene vi jobber etter. Den kan være fin å ha i kofferten når du er på vei for å holde en tale eller et innlegg, sier Møller og legger til:

– Her får du tips og råd om både forberedelse og gjennomføring.

Metodikk og storytelling

SpeakLabs arbeidsmetode er utarbeidet fra ulike felt som storytelling, journalistikk, stemmebruk, bevegelseslære og idrett.


– Gjennom egen prøving og feiling har vi etter hvert fått en formening om hva som fungerer og hva som ikke fungerer, forklarer Møller.

– Forstår du metodikken, for eksempel hvordan utnytte stemmen din og gjøre bruk av historier, er du kommet langt.

– Hvilke navn dukker opp i hovedboken?

– Vi har snakket med folk som sitter med vidt forskjellig kunnskap, men som alle bidrar til å gjøre oss bedre når vi skal formidle. Den danske stemmepedagogen Cathrine Sadolin er en av dem som deler av sin kunnskap. En annen er idrettspsykologen Geir Jordet. Han forteller om hvordan nervøsitet og det mentale påvirker prestasjonene våre.

 – Du har selv gått på skole hos Sadolin i København?

– Ja, jeg ville rett og slett lære å synge. Teknikkene hennes kan brukes til det meste som krever stemmebruk.

– Sadolin har i tillegg en spennende personlig historie, som også blir fortalt i boken. Hun har astma og fikk sangtimer som barn for å lære å kontrollere egen pust. Ut av dette kom det en helt ny forskningsbasert kunnskap om sang og stemmebruk, avslutter Møller.


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *