Sommerens beste investering

Rolf Mork-Knudsen deltok på Boost Camp 2016:

– Metoden er gull verdt!


 Tekst og foto: Ove Sjøstrøm


Markedssjef Rolf Mork-Knudsen hoppet ut i det og meldte seg på fjorårets sommerskole.

– Jeg har alltid vært en utadvendt type som ikke har problemer med å ta ordet i en forsamling, men jeg ville lære mer om hvordan jeg strukturerer et budskap. Derfor meldte jeg meg på sommerskolen, sier Rolf Mork-Knudsen, leder Marked i Steen-Hansen i Bergen.

Les mer om sommerskolen 2016:

Sommerskolen, døpt Boost Camp, var et nytt prosjekt for SpeakLab i fjor. Skolen gikk over fem dager i juli. På forhånd var ikke daglig leder Siri Lill Mannes sikker på om interessen var stor nok for en et slikt kurs midt i fellesferien. Men frykten for tomme kurslokaler ble gjort til skamme. Alle de tolv plassene ble fylt opp i god tid før kurset.

– Vi ser at mange sliter med å ta fri når vi har åpne kurs ellers i året. Om sommeren har folk bedre tid. De kan gjøre ting de har lyst til, men ikke rekker ellers. I fjor så vi at deltakerne var jevnt fordelt mellom dem som tok Boost Camp i en rolig jobbuke, og de som brukte ferien, sier Mannes.

Modell for god formidling

Mork-Knudsen fikk mye ut av de fem dagene.

– Nå har jeg ikke holdt drøssevis av presentasjoner etter kurset, men kunnskapen og modellene som vi jobbet med på kurset bruker jeg hele tiden.


– Kan du utdype?

 – Ofte tar man med for mye når man skal formidle. SpeakLabs metode for hvordan man best formidler, er gull verdt for meg.

SpeakLab har utviklet sin egen modell, ARBEID-modellen, for å strukturere en presentasjon. Følger du denne oppskriften, og forstår innholdet i elementene, er du på god vei til å nå fram til publikum.

Kort og klar

Som leder for markedsavdelingen hos impregneringsprodusenten Steen-Hansen i Bergen, jobber Mork-Knudsen blant annet tett opp mot havbruksnæringen.

– Jeg bruker ikke bare denne modellen når jeg holder presentasjoner, men også når jeg skriver e-post til kunder og utarbeider markedsmateriell, forteller han, og slår fast:

– Det handler om å være kort og klar.

I tillegg til SpeakLabs Arne Møller og Siri Lill Mannes, hyret sommerskolen inn tre eksterne instruktører. Tidligere politi og ekspert på kroppsspråk, Vidar Hansen, friidrettsstjernen Kjersti Tysse Plätzer, og Pulitzerpris-vinner i foto, Melanie Burford, bidro alle med kunnskap på hvert sitt felt.

– Det var hele pakken med sommerskolen som var så bra og nyttig, sier Mork-Knudsen, og utdyper:

– Er man nervøs, får man helt konkrete teknikker for å mestre det. Har man surr i sysakene i forhold til budskapet som skal frem, får man et verktøy for å strukturere også det.

Ledige plasser

I tillegg lærer man mye om kroppsspråk og stemmebruk. Dette er kunnskap som er viktig i alle sammenhenger, også privat. Det kan Knudsen bekrefte:


– Jeg er definitiv blitt en mye bedre taler etter sommerskolen.

Neste års sommerskole er under planlegging. Allerede nå er det kommet flere påmeldinger, forteller Mannes.

– Hvorfor tror du sommerskolen har slått an?

– Grunnen til at sommerskolen slo an i fjor, tror jeg skyldes konseptet Boost Camp: Du lærer ting du garantert får bruk for. Du har dyktige instruktører. I fjor hadde vi jo blant annet med en vinner av Pulitzer, den gjeveste prisen i verden i journalistikk. Og ikke minst, det sosiale: Deltagerne ble raskt sveiset sammen, og fikk øve på å formidle til folk med ulik yrkesbakgrunn. Sist hadde vi alt fra studenter og gründere, til ledere på ulike felt.

– Er det plasser igjen i 2017?

 – Ja! Bare å melde seg på. Det ligger mer informasjon på nettsidene våre, www.speaklab.no

Den gode historien

– Kan du røpe noe av programmet?

– Du lærer kort sagt alt du trenger for å holde gode presentasjoner; Fra grunnleggende trening i stemmebruk og kroppsspråk, til hvordan bruke tekniske hjelpemidler og sosiale medier, mestre stress, fange oppmerksomhet – og holde den til siste ord. Dessuten blir det også i år sosiale aktiviteter på kveldstid for de som vil. Det ble populært i fjor, og både tilreisende og lokale deltagere stilte.

Årets sommerskole vil også fokusere på historiefortelling.

– Vi fokuserer i år mer på storytelling, fordi det er det kraftigste verktøyet du har som formidler. Mange lovpriser fortellingens kraft. Langt færre forstår hva en god historie er – og hvordan de kan bruke den i jobben. Det lærer du på Boost Camp.

Boost Camp 2017: 3.-7. juli, Bergen.

Pris ved påmelding før 1. mars: 9.950 kr. Fra 1.3: 11.950 kr.

Spørsmål og påmelding: post@speaklab.no


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *